20 października 2017

Jak powinna wyglądać rozgrzewka ?

Odpowiednia rozgrzewka jest bardzo ważna, gdyż przygotowuje ciało przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, a przede wszystkim chroni przed kontuzjami.

Dla większości osób rozgrzewka wygląda tak:

CARDIO -> krążenia ramion -> rozciąganie statyczne

A jak to powinno wyglądać prawidłowo?

Najważniejsze składowe rozgrzewki to:

1. Podniesienie temperatury tkanek (możemy to zrobić przy użyciu wioślarza, skakanki, skipy, pajacyki itp.)
2. Aktywacja „core”- poprawa stabilizacji, praca nad centrum
3. Przypomnienie wzorców ruchowych oraz mobilności, w tym aktywacja obręczy barkowej i biodrowej
4. Pobudzenie układu nerwowo- mięśniowego do pracy np. przez ćwiczenia plyometryczne lub krótkie sekwencje ruchu o wysokiej częstotliwości i niskim obciążeniu.

Dodatkowo, warto popracować nad naszymi słabszymi stronami dodając ćwiczenia izolowane, oraz pracę na tkankach miękkich przy pomocy gum, foam rollerów w celu przygotowania pod konkretne ćwiczenia. Powinniśmy progresować od podstawowych do bardziej złożonych ruchów. Od statyki do dynamiki. Od spokojnych powolnych ruchów do szybkich precyzyjnych ruchów. I oczywiście im bardziej zaawansowany człowiek, zawodnik tym bardziej wymagająca powinna być rozgrzewka w kontekście intensywności, trwania i ruchów złożonych

Niby tylko 10-15 minut jednak nie ma lepszego sposobu które zapobiega kontuzjom. Sumienna i regularna praca nad naszymi słabszymi stronami z pewnością podniesie komfort, bezpieczeństwo i wyniki podczas części głównej. Jako prewencja urazów pozwala osiągać lepsze rezultaty ma olbrzymi wpływ na efektywność treningu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytaj więcej